/ L’INSTI / SOCIETAT / CULTURA / DIJOUS 16 de GENER
/ 2014 /
Vivimos un mundo en el que la mayoría de la gente tiene
como máximo anhelo conseguir poder o dinero. Sin embargo, el gran deseo de Beto
Stocker –cantautor chileno residente en Barcelona desde hace casi 20 años- es
bien diferente: componer e interpretar canciones sensibles e inteligentes que
se hagan un hueco en el corazón y en la vida de las personas. Por eso aceptó
sin vacilar la propuesta de asistir a la clase de Taller de Prensa de Segundo
de ESO H para cantarnos algunos de sus temas, hablarnos de su pasión por la
música y contestar todas nuestras preguntas.
|
El
cantautor
Beto
Stocker nos habla de la música y de la vida
|
MOHAMED
/ LAIA / MARIA / AROA / ADRIÀ / LEI / EMMA / MERITXELL / SANDRA / GIARA / NATALIA
/ JORGE
¿El
chico de la canción que trabajamos hace unos días en clase eres tú?
Sí. Compuse “Utopía en re” para una chica de
la que estaba enamorado, pero nunca le hablé
de mi amor ni de la canción. Ella estaba con otro.
¿De dónde viene tu pasión por la música?
De mi
madre. Yo la escuchaba cantar de pequeño y empecé a imitarla. Mi madre tenía y
tiene mucho talento musical. De hecho, sigue cantando. Mi hermano y varios
sobrinos también se dedican a la música.
¿Eres autodidacta o tienes estudios que te
hayan ayudado en tu oficio de compositor e intérprete?
Sí
que he estudiado. En Chile cursé estudios superiores de guitarra y también hice
periodismo. Aquí, en Barcelona, he realizado estudios superiores de cine en el
CECC.
¿Y tienes algún ídolo musical que te haya
influido especialmente?
Sí,
el músico norteamericano Frank Zappa.
¿Cuántas canciones has hecho hasta el
momento?
He
publicado seis discos, pero tengo unas 300 canciones. La verdad es que no llevo
la cuenta exacta porque estoy en la música desde los 9 años y ahora tengo 42.
¿Eres de los que se desvelan por la noche
para escribir una canción?
No, canciones enteras no. Normalmente las
escribo por la mañana. No tengo grandes dificultades para crear. “Utopía en
re”, por ejemplo, es de las que más me gustan y la escribí en un día.
¿Qué es para ti la música?
Es
una manera de expresarme y comunicarme con los demás.
¿Crees que en el futuro seguirás en el mundo
de la música?
Sí,
porque cuando pienso en dejarlo, no puedo. Cantar y componer es como mi ADN.
Gracias por tus canciones y por tu visita.
/ VIDA D L’INSTI / CULTURA / DESEMBRE 2013 /
Taller
de dansa del ventre del dia de la multiculturalitat
Una
ocasió per moure el melic
REDACCIÓ
Què
passaria si els humans, en comptes de mirar-nos el melic, ens estiméssim més
moure’l? El món, sens dubte, seria una
miqueta millor, més simpàtic. I potser això és el que va dur a practicar dansa
del ventre l’Ignacio Morán, l’encarregat del taller d’aquest tipus de dansa
oriental que es va impartir al nostre institut el passat dijous 5 de desembre
en el marc de la jornada de la multiculturalitat.
És
cert, no és gaire habitual veure homes fent aquesta bella i sensual dansa
oriental, però, com ens va explicar el mateix Ignacio, si els homes no
haguessin decidit practicar-la en una época en què un califa va prohibir que
fos ballada per les dones, potser no hauria pogut arribar fins als nostres
dies.
En
arribar a l’aula on s’havia de desenvolupar el taller, les persianes eren mig
abaixades, però l’Ignacio va demanar que les deixéssim així, perquè la dansa
del ventre s’acostuma a practicar als vespres i a les nits. D’altra banda,
l’Araceli, la nostra eficient conserge, també va fer ràpidament realitat la
petició de l’Ignacio de poder comptar amb encens i espelmes.
Un
cop assolida l’ambientació adient, l’Ignacio va començar el taller parlant-nos
de la història i dels beneficis per a la salut de la dansa del ventre. Més
tard, després d’uns breus exercicis d’escalfament, va passar a ensenyar-nos els
sis moviments bàsics d’aquest tipus de ball: el simi, el pèndol, el twist, el pas punta, els cercles i
l’infinit. Finalment, va encoratjar-nos a fer tots plegats una coreografia col·lectiva
en la qual es combinaven tots els moviments apresos.
L’acceptació del taller va ser, en general, bona. Hi ha qui s’hi va
engrescar força i va aprendre rápidamente els moviments proposats per
l’Ignacio. D’altres participants, pel seu origen cultural, ja coneixien el ball
i fins i tot van ensenyar-nos moviments més complicats. És cert que també va haver-hi alumnes que, potser
per timidesa o vergonya, no van animar-se a moure gaire el cos. Però estem
segurs que ja a casa, sols, sense la mirada dels altres, sí que van decidir-se
a practicar amb vertadera fruïció davant de qualsevol mirall els bellíssims
moviments vistos a classe. Això, si més no, és el que li va passar a qui escriu
aquestes línies.
Gràcies, Ignacio, per trencar tòpics i per encomanar-nos la teva
il·lusió pel ball.
/ VIDA DE L’INSTI / CULTURA / MARÇ 2013 /
Book trailers
de Les bruixes de Roald Dahl
El professor Marc Magrinyà
ens ha fet arribar dos book trailers
realitzats per l’alumnat del Club de Lectura del grup E de Primer d’ESO per tal
de presentar i difondre l’obra Les
bruixes de l’escriptor Roald Dahl.
Esperem que us
agradin i que us acabeu llegint l’obra!
/ CULTURA I ESPORTS / DESEMBRE 2012 /
Els participants van comprendre, entre d'altres coses, la importància dels moviments de les mans en aquesta pràctica oriental |
Jornades Multiculturals
Tai-Txi al Rubió i Ors
(Reporters: JAVI MORENO, LYDIA PIÑA, MIGUEL HIDALGO, XERAY VARGAS)
La professora
Andrea Garcia va impartir un taller d’introducció al Tai-Txi el passat dimarts
4 de desembre dins de les Jornades de la Multiculturalitat celebrades al nostre
institut. El taller, de 35 minuts de duració, es va fer al gimnàs del centre i
va poder gaudir-lo l’alumnat de l’ESO que s’hi havia inscrit prèviament. Els
inscrits del primer cicle de l’ESO el van fer de 15 a 15:35 hores i l’alumnat
del cicle superior el van poder fer de les 15:40 a les 16:15 hores.
La professora Andrea va ensenyar-hi les 5
passes bàsiques del Tai-Txi que són fonamentals per poder aprendre’n la resta.
El Tai-Txi, segons va explicar la professora, té moltes virtuts, perquè
és un exercici de relaxació que, a més, millora la concentració i la
resistència de les persones.
A la sortida del taller, l’alumnat en general
s’hi mostrava satisfet. Tots ells saben ja una miqueta més del que sabien sobre
aquesta tècnica i n’han comprès la idea principal.
L’opinió d’un alumne de tercer d’ESO:
“Jo havia fet ioga però no Tai-Txi. M’agraden les coses relacionades amb la
relaxació, i de tots els tallers que hi havia, aquest era el que més s’hi
aproximava. Crec que el Tai-Txi sí que podria servir per relaxar-nos i
concentrar-nos.”
|
/ CULTURA / DESEMBRE 2012 /
Mandala realitzada al taller per l'Hanxiao Liu, alumne del grup F de Segon d'ESO |
Mandales
Un taller relaxant en les jornades multiculturals
MARTA VIVERO VILLENA
El dimarts 4 de desembre, dins de les Jornades de la Multiculturalitat del
nostre institut, vam poder assistir a un interessant taller de mandales dirigit per les professores Iolanda Sotillo i Vanessa Gilabert. El taller va comptar
amb alumnat de primer, segon i tercer d’ESO i es va distribuir en dues classes.
Els
assistents, a banda de pintar-hi mandales, van escoltar amb atenció com el
professorat explicava la seva història: qui les va crear, per a què sevien,
etc.
Les mandales són dibuixos amb formes concèntriques utilitzats des de temps
ancestrals per aconseguir l’harmonia personal. Són originàries de l’Índia, però
s’han trobat també representacions geomètriques simbòliques en d’altres pobles:
els indis navajos, els asteques, els inques i els aborígens d’Austràlia.
Els creadors de les mandales són els monjos
budistes, que dediquen setmanes a construir, a base de sorres tintades,
complicats dibuixos per commemorar situacions especials.
Les
mandales tenen efectes beneficiosos per equilibrar els dos hemisferis
cerebrals, tant el racional com el creatiu.
Totes
les formes i els colors de les mandales tenen un significat propi i cada
mandala pot tenir diferents efectes sobre nosaltres: sanació d’emocions,
aprofundiment en nosaltres mateixos i relaxació.
Per
obtenir aquests efectes positius, però, cal situar-nos davant de la mandala i
deixar-nos anar intentant que la ment pensant hi intervingui el mínim possible.
Un cop acabada la mandala podem analitzar el missatge del subconscient.
Al
mateix temps que sentien les explicacions del professorat o pintaven les
mandales, els assistents també van poder escoltar en tot moment música de relaxació i de
meditació.