dimarts, 19 de febrer del 2013

Un teòleg visita l'assignatura Va de Cine per parlar del món de "La vida de Brian"


/ L’INSTI / GENER 2013 /

Un teòleg ens parla del món en què s’ambienta La vida de Brian
Al desembre vam projectar La vida de Brian  en l’assignatura Va de Cine. Quan es va estrenar aquesta pel·lícula, els seus realitzadors –els membres del grup Monty Python- van declarar que no volien fer broma dels sentiments religiosos de la gent, sinó de les pel·lícules de romans i de fets bíblics realitzades per Hollywood. Aquestes pel·lícules presenten la societat antiga de manera molt idealitzada, sense tenir en compte que aquella societat, com totes, també tenia força aspectes i elements ordinaris, prosaics, lletjos, ridículs, criticables –i que el mateix Jesucrist va criticar: per exemple, guarint malalts en dissabte, el dia en què els jueus prohibien fer cap activitat, o rebutjant la lapidació de les persones (“qui estigui lliure de pecat que llanci la primera pedra.”)  Per això, per comprendre millor el món en què s’ambienta la pel·lícula i, per tant, el sentit de les bromes realitzades pels Monty Python, vam demanar al Goyo –Gregorio López-, un teòleg molt obert i poc convencional d’un corrent protestant, que ens parlés del vessant històric de Jesús i dels pobles jueu i romà d’aquell temps. Volíem entendre molt especialment per què el poble jueu esperava la imminent arribada d’un messies, esperança probablement aprofitada en benefici propi per falsos profetes i xerraires de tota mena, talment com es critica en algunes de les escenes més hilarants de la pel·lícula. La conferència també pretenia que l’alumnat s’adonés que com més coneixements històrics, humanístics i científics tingui, més gaudirà del cinema i de l’art en general. Us hem seleccionat diversos fragments d’algunes de les cròniques que van fer els alumnes de l’assignatura sobre el que ens va explicar el Goyo a classe el dimecres 16 de gener.
(Foto de Nosaiba Lamjaoui) Una instantánea de Gregorio en clase.
 
  DÈBORA LÓPEZ PANIAGUA. -  El teólogo Gregorio López empezó la conferencia asegurando que Jesucristo es un personaje histórico de hace 2.000 años.

  Nos explicó que puede haber dos maneras diferentes de acercarse a esta figura. Una podría ser teológica –el acercamiento a las cuestiones divinas- y otra podría ser la antropológica –el acercamiento al hombre. Según Gregorio, esta segunda manera es más nueva. Y es por la que optó en su conferencia.

  Realizada esta pequeña introducción, Gregorio pasó a hablarnos de los dos grupos que había en Jerusalén, la capital de Israel hace dos mil años. Por un lado estaba el pueblo judío, un pueblo que  llevaba siglos en aquel territorio, que leía los 39 libros del Antiguo Testamento, y que, teniendo presente figuras de tales libros, esperaba la llegada de un mesías que los liberara de la potencia extranjera que los había invadido. Por otro lado estaban los romanos, la potencia invasora. Eran unos imperialistas y a ellos lo único que les interesaba era que el pueblo judío permaneciera sometido, sin rebelarse.

  Gregorio concluyó su charla explicando por qué había tanta gente interesada en que Jesús muriera. Muchos judíos habían depositado muchas expectativas en Jesús, y estas no se habían cumplido. Habían pensado que era el mesías y que les liberaría de los romanos, pero no fue así, pues contravenir algunas tradiciones judías o dejarse apresar para morir en la cruz no era lo que entendían por un mesías. A los romanos también les interesaba su muerte: habían comprobado que Jesús era capaz de mover al pueblo y pensaban que podía ser un elemento distorsionador de la dominación romana en aquella zona.

GEMMA GALLACH DAURA. – El Gregorio ens va explicar que molts jueus pensaven que Jesús els havia mentit i que per això van posar-se en contacte amb els romans per acabar amb ell. També ens va asegurar que la crucifixió de Jesús va ser un fet històric.